Obecná rozprava -
25.10.01
Místopředseda PSP
František Brožík: Otevírám bod
78.
Vládní návrh zákona o
partnerském soužití osob téhož pohlaví
/sněmovní tisk 1075/ - prvé
čtení
Z pověření vlády
předložený návrh uvede ministr spravedlnosti Jaroslav Bureš.
Prosím, pane ministře ujměte se slova.

Ministr spravedlnosti ČR Jaroslav Bureš: Děkuji.
Vážený pane předsedající,
vážené paní poslankyně, vážení páni
poslanci. Předkládaný zákon o partnerském
soužití, návrh zákona o
partnerském soužití osob téhož pohlaví má již pohnutou
minulost.
Pohnutou minulost zejména vzhledem k tomu, že Poslanecká sněmovna
již jednou odmítla tento právní institut uvést v život v podobě návrhu
zákona
o tzv. registrovaném partnerství. To, že tato pohnutá
minulost je poměrně silná
a poměrně silně tímto zážitkem
poznamenaná, je zjevné i z toho, že i tento návrh
zákona, ačkoli
nese jiný název, stále si ponechává tu původní pečeť tzv. registrovaného
partnerství. Snad podle způsobu, jakým tehdy vláda navrhovala, aby
vznik tohoto
partnerského institutu byl v právu upraven, tedy
odpovídající registrací.
Předpokládám proto, a z těchto důvodů
jsem to říkal, že si mohu ve svém úvodním
slovu dovolit pominout
celou pohnutou historii diskuse k záměru vlády i pro
osoby, které
jsou označovány jako homosexuální menšina, nabídnout odpovídající
právní prostředí.
Je zjevné, že partnerské soužití osob téhož
pohlaví není v právním řádu České
republiky nijak zvlášť upraveno.
Osoby, které spolu pečují o společnou domácnost
či jsou na sebe
vzájemně odkázány výživou, mohou uplatnit pouze některá práva
v
oblasti nájmu bytů, při dědění a některých sférách sociálního
zabezpečení
a práva finančního. Obdobně mohou být považovány za
osoby blízké, jestliže ovšem
splňují podmínky, které jsou uvedeny
v občanském zákoníku.
Předkládaný návrh by měl dát
homosexuální menšině možnost založit partnerské
soužití zákonem
uznanou formou s přesně stanoveným rozsahem práv a povinností.
S
ohledem na již používaný termín partnerské soužití se proto navrhuje
tento
pojem zavést do celého právního řádu.
Navrhovaná
úprava, a to bych zdůraznil, nesleduje instituce obdobné manželství,
partnerské soužití není v navrhovaném zákoně zakládáno jako institut
rodinného
práva, byť by se mohl takový úsudek na první pohled
nabízet vzhledem k tomu, že
rozsah vzájemných práv a povinností -
počínaje možností obdobného užití institutu
společného jmění a konče
možností vzájemnou dohodou partnerů vymezit rozsah práv
a povinností
týkajících se majetkových otázek v partnerství jinak - je prakticky
totožný s tím, jaké právní instituty se nabízejí ve svazku muže a
ženy, který
nazýváme manželstvím.
Navržený zákon odpovídá
smyslu a záměru rezoluce Evropského parlamentu, která
členské
státy EU vyzývá, aby zaručily občanům této sexuální orientace plnou
rovnoprávnost s heterosexuální většinou společnosti.
Děkuji
vám za pozornost.

Místopředseda PSP
František Brožík: Děkuji vám, pane ministře. Poprosím
nyní
zpravodajku pro prvé čtení paní kolegyni Světlanu Navarovou, by se ujala
slova.
Ještě technické sdělení: pan poslanec Maštálka má
náhradní kartu č. 23.
Omlouvám se, paní kolegyně. Prosím, máte
slovo.

Poslankyně Světlana Navarová:
Vážený předsedající, milé kolegyně a kolegové,
ctěná vládo, vládní
návrh zákona o partnerském soužití osob téhož pohlaví obsažený
v
tisku č. 1075 je již třetím pokusem Poslanecké sněmovny vytvořit právní
rámec
pro realizaci práv menšinové, odlišně citově a sexuálně
orientované skupiny
našich spoluobčanů. Je pokusem naplnit jejich
práva v souladu s Ústavou České
republiky, s Listinou základních
práv a svobod, s rezolucí Evropského parlamentu
i s praxí v řadě
států Evropské unie.
Vládní návrh se liší od předchozích
poslaneckých iniciativ svým pojetím a odstraňuje
problémy a
nedostatky, které byly vyčítány návrhům minulým. I když jsem tehdy
nebyla ještě členkou tohoto ctihodného sboru, ujišťuji vás, že jsem si
záznam
z rozpravy podrobně přečetla. Vládní návrh upravuje vznik
partnerského soužití,
práva a povinnosti partnerů a vztahy mezi
nimi, dále zánik a zrušení partnerského
soužití a způsob jeho
registrace. Současně je předkládán návrh zákona o změnách
některých zákonů v souvislosti s přijetím zákona o partnerském soužití
osob
téhož pohlaví obsažený v tisku 1076. V tomto návrhu jsou pak
konkrétně uvedeny
všechny zákony a příslušné paragrafy, do kterých
se partnerské soužití promítá.
Návrh řeší vztah osob téhož
pohlaví odlišně od institutu manželství. Zatímco
manželství má
vytvářet optimální podmínky pro výchovu dětí, těžištěm partnerského
soužití jsou především vzájemné povinnosti partnerů. Návrh vytváří
platformu
pro soužití dvojic bez možnosti osvojení dětí. Umožňuje
těmto dvojicím stabilizovanější
budoucnost. Občanské iniciativy
reprezentující dotčenou menšinu našich spoluobčanů
se plně
ztotožňují s textem návrhu zákona. Podle posledních průzkumů veřejného
mínění přijetí takového zákona podporuje i většina
veřejnosti.
Vážení kolegové a kolegyně, velmi doporučuji tento
návrh zákona propustit do
druhého čtení. Současně připomínám, že
organizační výbor navrhl přikázat tisk
k projednání ústavně
právnímu výboru.
Vzhledem k tomu, že dalším bodem jednání bude
související tisk č.
1076 , navrhuji
sloučit obecnou
rozpravu k tiskům 1075 a 1076. Svůj osobní názor vyjádřím v
obecné
rozpravě, do které se hlásím.
Místopředsedkyně PSP
Petra Buzková: Děkuji, paní zpravodajko. Upozorňuji, že
zde padl
procedurální návrh na sloučení rozpravy k oběma tiskům, to znamená
k tisku 1075 a k tisku 1076.
O návrhu na
sloučení obecné rozpravy rozhodneme v hlasování
pořadové číslo
238
, které zahajuji. Ptám se, kdo je pro tento návrh.
Kdo je proti tomuto
návrhu?
Konstatuji, že v
hlasování
pořadové číslo
238 tento návrh byl přijat, že
se pro něj z přítomných 152
poslanců vyslovilo 113 a 11 bylo
proti.
Zahajuji
projednávání bodu č. 79 schváleného pořadu schůze, kterým je
79.
Vládní návrh zákona o změnách některých
zákonů
v souvislosti s přijetím zákona o partnerském soužití
osob téhož pohlaví
/sněmovní tisk
1076/ - prvé
čtení
Z pověření vlády
předložený návrh uvede ministr spravedlnosti Jaroslav Bureš,
kterého prosím, aby se ujal slova. Pane ministře, máte slovo. A prosím o
klid
v sále.

Ministr spravedlnosti ČR
Jaroslav Bureš: Děkuji. Vážená paní předsedající,
vážené paní
poslankyně, vážení páni poslanci, nebudu opakovat to, co bylo podstatné
pro první z projednávaných a vzájemně provázaných
bodů.
S ohledem na navrhovanou koncepci partnerského soužití a
potřebu jejího promítnutí
do celého právního řádu je nezbytné
provést změny celé řady právních předpisů.
Když bychom si chtěli
sestavit obsahově jejich přehled, tak bychom mohli konstatovat,
že
to jsou právě ty předpisy, kde okolnost, že dvě osoby spolu žijí v
určitém
faktickém svazku, není právně promítnuta v dosavadním
našem právním řádu. Bez
promítnutí do těchto více než 50 zákonů by
založení možnosti partnerského soužití
pro osoby téhož pohlaví
nesplnilo sledovaný účel. Jedná se zejména o případy,
kdy právní
postavení a vztahy partnerů mezi nimi navzájem nebo navenek je potřeba
založit nebo upřesnit ve věcech, které jsou zvláštními právními
předpisy upraveny.
Protože postavení partnerů není navrhováno
jako institut rodinného práva, ale
jedná se o samostatnou, od
úpravy rodinného práva zcela oddělenou instituci,
je potřeba ji
rovněž samostatně promítnout v této podobě do příslušných právních
předpisů. Zejména je to oblast soukromého práva, jde-li o majetkové a
dědické
věci, v oblasti veřejného práva, ve věcech daňových,
sociálních, zdravotní péče,
vydávání dokladů, ale samozřejmě také
do oblasti trestního práva hmotného a
trestního práva
procesního.
Navrhovanou novelou zákona o mezinárodním právu
soukromém a procesním se navrhuje
stanovit právo použitelné ve
věcech s mezinárodním prvkem, a to jak u partnerského
soužití,
které bylo uzavřeno v České republice, tak pro případy partnerského
soužití uzavřeného na území cizího státu. Navrhuje se také oddělená
úprava i
vzhledem k tomu, že tento institut je upraven jen v
některých právních řádech
a je pravdou, že není všeobecně přijímán
a uznáván.
Protože se jedná o značný počet předpisů z různých
právních odvětví, byly všechny
novelizace, a to je technická
informace, soustředěny do návrhu samostatného
doprovodného zákona,
jehož propuštění do dalšího čtení je přirozeně otázkou
osudu
návrhu prvého.
Děkuji vám za pozornost.

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu
ministru Burešovi a
nyní prosím, aby se slova ujala zpravodajka
pro prvé čtení paní poslankyně Světlana
Navarová.

Poslankyně Světlana Navarová: Po podrobném zdůvodnění
tohoto tisku předkladatelem
nemám v podstatě co
dodat.

Místopředsedkyně PSP Petra
Buzková: Děkuji. V tuto chvíli zahajuji sloučenou
obecnou
rozpravu, do které jsou přihlášeni poslankyně a poslanci Světlana
Navarová,
Zdeněk Jičínský, Jaroslav Zvěřina, Cyril Svoboda a Jiří
Payne. Slovo má paní
poslankyně Světlana Navarová, připraví se pan
poslanec Zdeněk Jičínský.

Poslankyně Světlana Navarová:
Vážená paní předsedající, milé kolegyně,
kolegové, ctěná
vládo, každý máme nějaké své životní priority, hodnoty. Osobně
považuji snad za tu úplně nejdůležitější hodnotu v životě vůbec
mezilidské vztahy,
důležitější snad i než práce, která mě těší,
mnohem a mnohem důležitější než
jistota, kariéra, pohodlí či
peníze. Bez vztahů k druhým lidem nemá naše existence
vlastně
vůbec smysl. A přitom právě vztahy k druhým lidem jsou nesmírně křehká
záležitost, stejně jako život sám. Vím to z vlastních často
trpkých zkušeností.
Někdo potká toho správného partnera a žijí
šťastně a spokojeně až do smrti.
Smekám s úctou, obdivuji, závidím
a přeji.
(V sále je velký hluk.)

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Promiňte, paní
poslankyně. Prosím
o klid v jednacím sále!

Poslankyně Světlana Navarová: Většina z nás hledá,
nachází a ztrácí.
Někdo nenajde za celý život. Vím velmi dobře, co
to znamená, mít druhého člověka,
se kterým mohu sdílet radosti i
starosti, důvěřovat, spolehnout se, sdílet.
Vím, že pokud takového
člověka potkám, chci se k němu hlásit, chci svůj vztah
dát na
vědomí svému okolí, chci jej uvést do souladu se zákonem. Stejnou
potřebu
mám já, vy, převážná většina lidí, včetně menšiny našich
spoluobčanů, kteří
se narodili jinak citově a sexuálně
orientováni. A to je také hlavní důvod,
proč chci přijetí zákona o
partnerském soužití osob téhož pohlaví, aby i ta
menšina měla
stejnou šanci, stejné právo. Stejné právo se ke svému životnímu
partnerovi veřejně přihlásit, stejné právo na zákonem upravený oficiální
svazek.
Možná jsem poněkud životem otlučená a osobně poněkud
skeptická k papírům s
úředním razítkem. Ani manželství, ani
uzavřené partnerské soužití samozřejmě
nemusí nikomu zajistit
lásku, věrnost a štěstí. Ale dejme jiným šanci, která
je pro nás,
kteří jsme příslušníky většiny, úplnou samozřejmostí. Zkusme se
řídit zásadou přej a bude ti přáno. Zkusme být tolerantní a respektovat
odlišnost druhých.
Chovejme se jako demokratická
společnost, která je vstřícná ke svým menšinám.
Vždyť každý z nás
se sám někdy může ocitnout v menšině. Osobně si dodnes vzpomínám
na trauma z dětství, kdy se mne - výrazně vyhraněného leváka - snažili
přeučit
na pravou ruku. Neúspěšně, samozřejmě. Ale zkusila jsem, a
připadala jsem si
jako vyvrhel, a proto se mi z principu nelíbí,
když se většina snaží přizpůsobit
svět svému obrazu, když vnucuje
ostatním svoji představu o tom, co je správné,
a nenechá jiné žít
s respektováním jejich odlišnosti.
Vážení kolegové, milé
kolegyně, chci vás požádat, abyste podpořili návrh zákona,
který
se možná většiny z vás nijak osobně nedotýká, ale který mnohým lidem v
této zemi pomůže žít lépe. A o to nám přece všem
jde.

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková:
Děkuji. Slovo má pan poslanec Zdeněk
Jičínský, připraví se pan
poslanec Jaroslav Zvěřina.

Poslanec Zdeněk Jičínský: Vážená paní předsedající,
kolegyně a kolegové.
Už paní zpravodajka uvedla, že tento problém
v podobě legislativního návrhu
sněmovna projednává už potřetí. Já
chci říci, že jsem od začátku tento návrh
podporoval. Když byl
předložen první návrh, hlasoval jsem proti, a to proto,
že dobrý
úmysl nestačí k tomu, aby byl schválen jako zákon, pokud také ten dobrý
úmysl není legislativně na náležité úrovni proveden. To ten první
návrh nebyl,
takže tam platily i tyto důvody pro zamítnutí. Druhý
návrh máte možná ještě
v paměti - jeho bouřlivé projednávání ve
sněmovně, značně mediálně posuzovaná
stanoviska některých
poslanců. Zmiňovat je tady nepotřebuji, máme je ještě v
paměti.
Zdá se mi - a považuji to za pozitivní, byť nechci
předjímat výsledek hlasování
- že ono minulé zamítnutí mohlo být
dobré k tomu, že se ve veřejnosti, v médiích
o těchto otázkách
začalo více diskutovat. Už paní zpravodajka tady uvedla, pokud
věříme alespoň v něčem průzkumu veřejného mínění, že většina naší
společnosti
je v této věci tolerantní a takovouto úpravu
podporuje.
Chci říci jednu věc. Chápu, že pro řadu lidí je to
problém spojený s jejich
výchovou, s jejich náboženským
přesvědčením a že toto jsou hodnoty velmi fixní,
které se těžko
mění. Z tohoto hlediska jsem tady už minule upozorňoval na zvláštní
situaci v naší sněmovně. Podobný návrh - byť širšího záměru - o
registrovaném
partnerství byl myslím před dvěma lety projednáván a
schválen ve francouzském
Národním shromáždění. Jeho širší záměr je
ten, že nerozlišuje mezi osobami téhož
nebo jiného pohlaví, čili v
tomto směru to, co nazýváme vztah druh a družka
u nás, zahrnuje
pod jeden pojem registrované partnerství.
Zajímavé je, že
Národní shromáždění Francouzské republiky, které tento návrh
zákona schválilo, se v této věci skutečně důsledně rozdělilo. Levice
byla beze
zbytku pro, pravice byla beze zbytku proti. U nás tomu
tak není. Je to zajímavý
moment, který svědčí o tom, že jisté
hodnoty v naší společnosti nejsou rozdělovány
takto, jak to bývá
ve společnostech, které demokratickým vývojem procházejí
delší
dobu a kde názorové a hodnotové orientace jsou z tohoto hlediska
přesnější
a jasnější.
Chci vám také připomenout - což
také není bez významu - že podobný zákon přijal
i německý Spolkový
sněm. Možná že víte, že Bavorsko, které je zemí, kde dlouhodobě
vládne CSU, strana Křesťansko-sociální unie, která v této věci má názory
nepodporující
tuto relativně liberální koncepci, podalo v této
věci návrh na vyslovení neústavnosti
tohoto zákona u spolkového
Ústavního soudu v Karlsruhe a spolkový soud v Karlsruhe
prohlásil,
že tento zákon je v souladu s ústavními hodnotami, s ústavními principy.
To znamená, že návrhu bavorské vlády nevyhověl.
Je to
myslím důležitý moment pro to, abychom posuzovali to, jak principy
tolerance
se v té či oné zemi prosazují a že to nebývá jednoduchou
věcí.
Vážení kolegové, vážené kolegyně, o vlastní problematice
bude nepochybně hovořit
člověk, který k tomu má mnohem vyšší
odborné předpoklady, to je Jaroslav Zvěřina.
Do této problematiky
já se pouštět nehodlám. Chci jen ještě říci, že vedle oněch
dvou
zemí, které jsem tu zmiňoval, i v řadě dalších zemí Evropské unie právní
úprava tohoto druhu v posledních letech byla přijata a že to je
moment, který
zhodnocuje principy tolerance, uznávání práva menšin
jako logické promítnutí
ústavních principů do právního řádu. Čili
stává se to v této specifické podobě
součástí - můžeme říci -
evropských hodnot, které jsou většinově v Evropské
unii uznávány.
I to je myslím námět na zamyšlení, až se budeme rozhodovat, jak
v
této věci budeme postupovat.
Já samozřejmě doporučuji
propuštění tohoto návrhu i návrhu dalšího do dalšího
čtení.

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková:
S faktickou poznámkou se hlásí pan
poslanec Marek
Benda.

Poslanec Marek Benda: Vážená paní
místopředsedkyně, dámy a pánové, opravdu
jen faktická poznámka.
Pan poslanec Jičínský zde citoval Ústavní soud v Karlsruhe.
Ten
nerozhodl o této věci. Ten pouze zatím nepřijal předběžné opatření na
pozastavení
účinnosti zákona a věc bude ještě tímto Ústavním
soudem rozhodována. Není tedy
pravda, že by tam bylo konečné
rozhodnutí o souladu s ústavou.

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Slovo má
pan poslanec Jaroslav Zvěřina,
připraví se pan poslanec Cyril
Svoboda.
Poslanec Jaroslav Zvěřina:
Vážená paní předsedající, dámy a pánové,
nechci dlouho zdržovat
nějakými odbornými rozklady, nicméně v souvislosti s
tímto
zákonem, který jistě ne k překvapení přítomných podporuji, jsem dostal
celou řadu dopisů, které obsahují na druhé straně celou řadu
takových pseudovědeckých
argumentů, takže si dovolím některé tyto
argumenty, některé teze, které podle
mého názoru mají jen zasít
nedůvěru, strach a nenávist k homosexuálním lidem,
uvést na pravou
míru.
Myslím, že lidé by žili v partnerských vztazích a
rodinných uskupeních i bez
příslušných zákonů, o tom není
nejmenších pochyb. Žádný zákon rodinu netvoří,
zákon ji v
některých ohledech usnadňuje a zjednodušuje rodinám život. Rodina,
která pečuje o potomky, má výsadní postavení právě díky této své funkci,
nikoli
díky zákonům. Je opravdovým základním kamenem společnosti,
o tom není nejmenších
pochyb. Je navíc natolik většinová, že ji
ten zlomek procenta homosexuálních
lidí, kteří vstoupí do
registrovaných partnerství, nijak nemůže ani zlehčit,
ani ohrozit,
takže volání po tom, že zákon by byl schopen nějak zatřást postavením
rodiny ve společnosti, to je naprosto naivní představa. Ostatně
máme zkušenosti
ze států, kde tato právní úprava existuje, a ty
skutečnosti nejsou v tom smyslu,
že by svědčily pro negativní
vlivy takové zákonné úpravy na společnost.
To, že
homosexualita je vrozená varianta lidské sexuální orientace, ostatně
už dávno netvrdí jen homosexuálové a homosexuální aktivisté, jak
se v některých
podáních, která jsem dostal, tvrdí. Je to prostě
shodné mínění naprosté většiny
odborníků, kteří se lidským
sexuálním chováním zabývají, a označovat v dnešní
době
homosexualitu za nemoc a nabízet homosexuálům léčení, to je přinejmenším
neslušné, nejen vědecky neobjektivní.
Homosexuálním
lidem samozřejmě nikdo nemůže žádným zákonem zakázat mít děti
a
starat se o ně a mnozí z té menšiny děti mají a vychovávají je.
Diskutovat
v této souvislosti o adopcích se mi zdá úplně
demagogické, protože v této zemi
přece žádný převis dětí k adopci
neexistuje a tato zlomková populace nemůže
celou záležitost nijak
ovlivnit ani deformovat.
Co se objevuje v některých dopisech,
to je také směšování homosexuality a pedofilie.
Pedofilie je
opravdu kvalifikovaná sexuální porucha, sexuální cítění ve vztahu
k prepubertálním dětem. Jako taková může být homosexuální i
heterosexuální a
tvrdit, že 10 až 15 % homosexuálů má zároveň
pedofilní kontakty, to je kriminalizace
menšiny, která je velmi,
velmi neobjektivní. Není navíc vůbec založena na žádných
datech,
která by to potvrzovala.
Zajímavá je debata o možnosti vztahu
k lékařům a terapeutům, kteří se budou
dnes věnovat léčení
homosexuální orientace. Chci upozornit, že terapeut, který
nabízí
homosexuálně orientovaným jedincům, že z nich jakousi terapií udělá
heterosexuály,
se dopouští přinejmenším podvodu na svém pacientu,
a navíc je jeho počínání
v rozporu s lékařskou etikou, protože
samozřejmě nelze dost dobře léčit, co
mezinárodní lékařské
organizace a Světová zdravotnická organizace neoznačují
za poruchu
ani nemoc.
V jednom z dopisů se také praví, že blíže neurčení
čeští sexuologové tvrdí,
že většina populace je latentně
bisexuální. Dámy a pánové, větší nesmysl jsem
nikdy neslyšel, a
jestli to někdy nějaký sexuolog vážně tvrdí, tak budu žádat,
aby
byl zbaven licence, protože to je naprostý nesmysl.
Také nevím
o tom, kde kdo chce vážně vědeckými daty doložit, že 26 %, tedy
více než čtvrtina, dvanáctiletých lidí si není jista svou sexuální
orientací.
Všechno, co víme o vzniku sexuální identifikace a
sexuální orientace, svědčí
o tom, že tyto vlastnosti jsou pevně
fixovány už v dětství před pubertou. Nemyslím
si také, že by
většinová populace byla nějak ohrožována tvrzením, že na homosexuálním
vztahu není nic chorobného ani zvráceného. Takové tvrzení je
rozumnou součástí
sexuální výchovy, která má mimo jiné pomoci
právě homosexuální menšině k rozumnému
a málo konfliktnímu přijetí
její odlišnosti.
Dalším tvrzením, které má posílit nedůvěru k
homosexuálním lidem, je tvrzení,
že průměrný homosexuál má za
život několik stovek partnerů. To tvrzení je stejně
nesmyslné jako
tvrzení, že průměrný heterosexuál má za život několik stovek
partnerů. Samozřejmě že v obou těchto skupinách se vyskytne malé
procento extrémně
promiskuitních lidí a samozřejmě že promiskuita
homosexuálních mužů je vyšší
než promiskuita homosexuálních žen,
ale to jsou takové danosti, které nepředstavují
žádný velký
objev.
Stejné problémy jsou s výskytem pohlavně přenosných
nemocí v homosexuální komunitě.
Samozřejmě že je to pravda, ale
uvědomte si, že tímto zákonem přece propagujeme
v té menšině věrné
soužití, párové vztahy, děláme tedy něco, co by mělo pomoci
prevenci pohlavně přenosných chorob.
Myslím, že nabízejí-li
protihomosexuální aktivisté homosexuálním lidem opravdovou
pomoc,
pak by jim pro začátek měli předvést aspoň minimum tolerance. Neměli
bychom tady argumentovat tím, že před menšinou strašíme, že tu
menšinu dehonestujeme
a že jí nadáváme.
Myslím, že to
nejhorší, co v mezilidské komunikaci vůbec existuje, je strach
z
odlišnosti, a my bychom ve vztahu k menšinám ten strach projevovat
neměli.
V odborné sexuologické hantýrce tomuto postoji říkáme
homofobie. Je to v podstatě
kvalifikovaná porucha, kterou je možné
léčit. Možná by to někteří potřebovali.
Každopádně já ten
zákon podporuji. Děkuji za pozornost.

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu
poslanci Zvěřinovi.
Slovo má pan poslanec Cyril Svoboda, připraví
se pan poslanec Jiří Payne.

Poslanec Cyril Svoboda: Vážená paní místopředsedkyně,
vážená vládo,
kolegyně a kolegové, nejprve zde vystoupím také v
roli předsedy petičního výboru
a informuji Poslaneckou sněmovnu,
že v roce 2001 přišly do petičního výboru
celkem dvě petice proti
registrovanému partnerství, které podepsalo 75 885 občanů
České
republiky a v letech 1998 až 2000, pokud jsme sečetli podpisy pod
peticemi,
přišly proti registrovanému partnerství petice, které
podepsalo 61 486 osob
a na podporu registrovaného partnerství 2
338 osob. Cítím jako povinnost to
sdělit jako předseda petičního
výboru.
Nyní k materii samé. Zdá se mi, že jsme tady uváděni v
určitý omyl v řešení
postavení menšin, rovnosti práv a svobod
jednotlivců před zákonem. První, s
čím polemizuji, je věta, která
je v důvodové zprávě, ve které se odkazuje na
článek I Listiny
základních práv a svobod a na článek III téhož dokumentu. V
listině se totiž v článku III praví totéž, co mohu citovat, a nechci
unavovat
sněmovnu, také v článku 23 Paktu o občanských a
politických právech, v článku
10 Paktu o hospodářských a
sociálních právech a v dalších dokumentech. Dovolím
si z toho
jednoho článku ocitovat sněmovně to, co se tam praví: Základní
práva a svobody se zaručují bez rozdílu pohlaví, rasy, barvy pleti,
jazyka,
víry a náboženství, politického či jiného smýšlení,
národního nebo sociálního
původu, příslušnosti k národnosti nebo
etnické menšině, majetku, rodu nebo jiného
postavení.
A
nechci unavovat sněmovnu citací z dalších dokumentů, ale nenajdu -
opakuji nenajdu
- jediný dokument, který by zaručoval nějakou
ochranu z titulu sexuální orientace.
To je skutečnost, která v
žádném z mezinárodních dokumentů není. Cituji pouze
dokumenty,
kterými je také Česká republika vázána, a z tohoto důvodu je potřeba
také říci, jak vypadá náš právní řád.
Když se podíváme na náš
právní řád, a odkazuji na učebnici Listiny základních
práv a
svobod Právnické fakulty Karlovy univerzity, tam se dovídáme také, že
pod ochranou zákona je rodičovství, rodina, děti a mladiství. To
znamená, že
celá tato ústavní úprava myslí na rovnost nebo
nerovnost, v článku 3 totiž,
z titulu postavení, který vyplývá z
podstaty věci, nikoliv z důvodů sexuální
orientace. Protože
kdybychom přistoupili na tezi, že zde má být rovnost z hlediska
sexuální orientace, potom trvám na tom, že takový zákon musí platit i
pro osoby
heterosexuální a podobný zákon by měl platit i pro
osoby, kde muž žije s ženou
a mužem, protože jeho sexuální
orientace je taková a chce mít rovné postavení
s ostatními, kteří
žijí stejným způsobem. Poctivě řekněme, co se tedy skutečně
chrání.
Dále je třeba říci podstatnou věc - ani Listina
základních práv a svobod, ani
ústava, ani dokumenty, které jsem
citoval, neposkytují speciální ochranu manželství,
protože
rodičovství - a je to i ve všech komentářích a judikaturách - není
vázáno
na manželství, protože předáním práv tímto směrem se
předávají práva, protože
to je ve prospěch ochrany třetích osob,
totiž dětí. Jako základní smysl této
právní úpravy je poskytování
ochrany nezletilým dětem, dětem, které mají být
vychovávány
rodiči. A to je úmysl zákonodárce. V tomto si dovolím citovat článek
10 z Paktu o hospodářských a sociálních právech, kde se říká, že
nejširší možná
ochrana a pomoc by měla být poskytnuta rodině,
která je přirozenou a základní
jednotkou společnosti, zvláště k
jejímu založení, po dobu, kdy odpovídá za péči
a výchovu
nezletilých dětí. Takže tento dokument to ještě říká naprosto jasně,
že jde směrem právní úprava i k mezinárodní ochraně dětí jakožto
cíle a smyslu
tohoto soužití.
Dále polemizuji s tím, co
vláda tvrdí v důvodové zprávě, že navrhovaná úprava
však nesleduje
vytvoření instituce obdobné manželství. Pečlivě jsem si přečetl
návrh a s výjimkou nemožnosti osvojení po dobu existence tohoto
partnerského
soužití a svěření dítěte do výchovy - a samozřejmě,
což mě obzvlášť z liberálního
světa těší, nemožnosti přechodu
nájmu k bytu, protože se zde myslí, aby náhodou
tyto osoby nemohly
po sobě žít v domácnosti, když jeden opustí domácnost nebo
zemře,
tak tady se na toto právo nemyslí - tak s výjimkou těchto dvou atributů
mohu klidně použít legislativně technický pojem, že návrh zákona
je obdobný.
Ne že je podobný nebo přiměřený, ale je podobný.
Vznikají tu všechny vztahy
jako v manželství - majetkové,
vyživovací, vzájemná odpovědnost, zastupování
se, vznik a zánik je
velmi podobný vzniku a zániku manželství. Takže debata
o tom, že
se nesleduje vytvoření instituce obdobné manželství, je věta, která
v důvodové zprávě nemá být. Je to věta klíčová, protože se mate
veřejnost. Sleduje
se instituce, která je obdobná manželství. Není
pravda, že by to bylo něco jiného.
Podle mého názoru je možné
sledovat v této oblasti možnost právní úpravy, která
by pomohla,
totiž kdyby se řeklo poctivě, co má být důvodem právní úpravy. Po
mém soudu jediná možná právní úprava, která má ratio, je, že jeden bere
odpovědnost
za druhého, že jeden chce s druhým vytvořit společný
vztah, který je trvalý.
Tomu rozumím a to se dá udělat smlouvou,
která bude smlouvou občanskoprávní
se všemi důsledky, které pro to
platí. Ale potom to musí platit bez ohledu na
sexuální orientaci.
Potom to musí platit pro ty, kteří chtějí navzájem jeden
o druhého
pečovat. Nikoliv výlučně jen pro osoby podle sexuální orientace, protože
pro to nenajdu ani v ústavním řádu, ani v mezinárodních smlouvách
jediný argument,
proč by zrovna tato nerovnost tu měla
nastat.
Z tohoto důvodu - jak vidíte, jsou to po mém soudu
povýtce důvody právní -
navrhuji zamítnout oba dva návrhy zákonů,
jak jsou předloženy. Žádám, aby tento
návrh byl podpořen
Poslaneckou sněmovnou. Děkuji. (Potlesk.)

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Slovo má pan
poslanec Jiří Payne,
připraví se paní poslankyně
Parkanová.

Poslanec Jiří Payne: Děkuji, paní
místopředsedkyně. Vážené kolegyně,
vážení kolegové, jeden ze
slovutných pánů kolegů předřečníků zde řekl, že postoj
k tomuto
zákonu je projevem tolerance. Dovolte, abych proti tomu protestoval,
protože jestliže shledáváme nějaké věcné chyby v tomto zákoně,
není to otázka
tolerance nebo netolerance vůči lidem, kteří mají
vrozenou nějakou zvláštní
orientaci.
Tentýž slovutný pan
předřečník říkal, že tímto zákonem se hlásíme k evropským
hodnotám. Měl-li na mysli Evropskou unii, pak už se nedivím, proč klesá
neustále
podpora našeho členství v Evropské unii. Měl-li na mysli
evropské tradice, pokusím
se vyložit, proč tomu tak
není.
Argumentem tohoto slovutného pana kolegy také bylo, že v
jiných zemích již
také byla přijata úprava. Je to stejný argument,
jako když pan kolega, který
má nohy číslo 41, mi bude doporučovat,
abych si kupoval boty číslo 41, když
moje noha má velikost 45. To,
co v jiné zemí, v jiném právním prostředí a v
jiných tradicích
funguje, vůbec nemusí fungovat, když se to přenese do jiné
země.
To je argument velmi nemístný.
Dovolte, abych se z velké části
přihlásil k právním argumentům, které přednesl
právě zde skončivší
Cyril Svoboda, protože mám podobné výhrady z právního hlediska.
V
předkládací zprávě pan ministr říkal, že se jedná o zcela jiný vztah,
než
je rodinné právo. Podobně se to říká v důvodové zprávě. To je
velice sporné,
protože čteme-li návrhy zákona, zdá se, jako by
vláda na počátku začala psát
zákon v podobě, že se jedná vlastně o
alternativu rodinného práva, a potom v
průběhu přípravy najednou
zjistila, že věc je mnohem složitější, tak byla přehozena
výhybka,
a najednou se to dostalo do zvláštního mezistavu. Není to dotaženo
ani jedním směrem, ani tam, ani zpátky. Nevím, jestli tomu tak bylo, ale
sněmovní
tisk činí takový dojem.
Zkusme se na to
podívat. Zákon se vůči rodinnému právu a vůči zákonu o rodině
vymezuje. Kdyby se jednalo o vztah sui generis, jak jsme říkali v
předchozích
debatách, že bychom takovou variantu byli ochotni
podpořit, pak tam ale nemůže
být výlučnost. Jestliže řekneme, že
ten, kdo uzavřel manželství, už nesmí uzavřít
partnerství podle
tohoto zákona, ať mi nevykládá pan ministr, vláda a obhájci
tohoto
právního pojetí, že to není alternativa k zákonu o rodině. Jestli je
to zcela mimo běžný vztah sui generis, tak každý může být klidně
ženatý a žít
řádným manželským životem a vedle toho může mít 85
partnerských vztahů podle
tohoto zákona, je-li to typ vztahu zcela
jiného druhu. Je-li to vztah konkurenční,
pak vláda sama v tomto
návrhu zákona přiznává, že je to alternativa rodinného
práva.
Jestli nám tvrdí, že tomu tak není, tak lže.
Další otázkou je
otázka rovnoprávnosti a Cyril Svoboda na to už poukázal. Jestliže
by se jednalo o zákon o partnerském soužití bez ohledu na pohlaví,
prosím, můžeme
o tom debatovat.
Jestliže ale řekneme, že
tyto právní výhody, tyto zvláštní preference se poskytují
pouze
osobám stejného pohlaví, pak tvrdím, že to je v rozporu s naší ústavou,
protože tím jsou diskriminovány vztahy mezi mužem a ženou, kteří
nežijí podle
zákona o rodině, nežijí v manželství, a přesto chtějí
žít v jakémsi partnerství.
A také mají krásný vztah, jak nám tady
paní zpravodajka vykládala, jak je to úžasné.
Tito lidé jsou tím
diskriminováni, protože jim je tato právní cesta odepřena tím,
že se
říká, že je to umožněno pouze osobám stejného pohlaví.
Svým
způsobem, když jsme debatovali i s lidmi, kteří reprezentují tuto
komunitu,
říkali jsme, že by stálo za to opravdu usilovat o
napsání zákona, který skutečně
vytváří vztah sui generis, vztah
svého druhu, který není tím, že si někdo hraje
na rodinu asi tak,
jako když malé děti na pískovišti si začnou hrát na tatínka
a
maminku. Zákon, jak byl předložen, budí tento dojem. Není důstojným
vztahem
dvou dospělých lidí, kteří mají vztah svého druhu, který
není žádnou alternativou
a žádnou konkurencí manželského svazku.
Není prostě. On ponižuje tyto páry na
dvojice, které si hrají na
manželství.
Další otázka, která chybí v tomto zákoně - co je
cílem této normy. Správně
by důvodová zpráva měla takovou věc
objasňovat. Nenašel jsem to v předloženém
tisku. V zákoně o rodině
čteme hned na začátku: Hlavním cílem manželství je
založení rodiny
a řádná výchova dětí. Z toho také vyplývá, proč pouze muž a
žena
mohou založit rodinu: protože tak je to v přírodě zařízeno. Proto se
nejedná
o žádnou diskriminaci, protože muž a muž nemohou zplodit
dítě, a nemohou je
tudíž jako rodiče řádně vychovávat. Žena a žena
také ne. S výjimkou neposkvrněného
početí neznáme v dějinách
případ, že by k něčemu takovému došlo. Proto se domnívám,
že
mluvit o rovnoprávném svazku takových párů s manželstvím není na místě.
Proto
jsme vždycky argumentovali, že je třeba napsat vztah, který,
když má právně
regulovat takovou skutečnost, má ji regulovat jako
vztah zcela sui generis.
Nyní k evropským tradicím.
Křesťanství, které utvářelo Evropu od počátku našeho
letopočtu,
vychází ze svého vlastního vidění světa. Samozřejmě můžeme říci,
že se nehlásíme ke křesťanským tradicím, že chceme vykořenit
náboženství. Koneckonců
pět desetiletí ve dvacátém století se o to
vláda pokoušela. Křesťanství říká,
že manželství je svátost, že je
to jedna ze sedmi věcí, které mají zvláštní,
výjimečné postavení
mezi běžnými zkušenostmi denního života. Neříkám, že svátostí
je
celibát. To je samo o sobě docela důležité sdělení. Dva tisíce let
Evropa
žije v takovémto vidění světa.
Za druhé
křesťanství říká, že existuje alternativa vůči manželství a že to
je celibát. Ano, existuje alternativa. V celibátu může člověk žít buďto
sám,
a to byli poustevníci, to byli eremité, kteří se skutečně
odebírali na samotu
a trávili tam dlouhá léta o samotě. Ale i tam
se říká, že smyslem rozjímání
o samotě je, aby člověk hodnoty,
které tam načerpá, přinesl zpět společenství
božího lidu. Aby
znovu to, co tam objeví, přinesl lidem. Koneckonců i celibát
je
životem ve společenství božího lidu nebo společenství církve. Vedle toho
církev zná ještě daleko intenzivnější společenství. Pokud někdo
touží mít intenzivnější
vztahy, pak existuje řádové společenství,
kde člověk žije v komunitě s dalšími
lidmi, kteří se takto
rozhodli. To je křesťanský pohled třeba na alternativy,
které
existují vůči manželství.
Neříkám teď, že se máme řídit biblí
nebo církevní věroukou o tom, co budeme
dělat, ale popírám, že
evropské tradice, jak tady o tom hovořil jeden předřečník,
nás
vedou k tomu, že máme přijmout právě tento zákon v tom pojetí, jak nám
byl
předložen.
Kromě legislativních nedostatků, jako je
rozpor nebo nesoulad s některými mezinárodněprávními
normami,
nesoulad s naší ústavou a argumenty právními, které uvedl Cyril Svoboda,
uvedl bych ještě některé další. Předložená novela například neřeší
problematiku
incestu. Jestliže budou dva registrovaní partneři
vychovávat dítě dívku, není
tato problematika upravena. To je
docela vážný problém. Myslím si, že legislativních
důsledků, na
které jsme upozorňovali, že na zákon o rodině existují tisíce odkazů
v našem právním řádu a že nezbývá, než si dát velikou práci a
všechny tyto odkazy
prozkoumat, prověřit a domyslet důsledky,
které poplynou z toho, když vytvoříme
cosi podobného rodině, ale
biologicky omezeného pro jiný účel, který nám bohužel
vláda
utajila - co je cílem toho partnerského soužití.
Právě proto,
že legislativní důsledky nejsou zpracovány dobře a nejsou domyšleny,
myslím si, že oba předložené tisky, které spolu souvisejí,
vyznávají velké závady.
Natolik veliké, abych navrhoval - jestli
už bylo navrženo zamítnutí, tak navrhuji
vrácení k přepracování.
Přiznávám, že tady je oproti poslaneckým návrhům, které
byly
opravdu zoufalé, tak tady je z legislativního hlediska určitý posun,
nicméně
bohužel zůstal na půli cesty mezi alternativou k rodinnému
právu a stavu sui
generis.
Když tady bylo také uváděno,
že veřejnost podporuje přijetí právě tohoto zákona
- nevím, kterou
alternativu veřejnost podporuje. Podporuje ten první poslanecký
návrh, nebo ten druhý, nebo teď ten vládní, nebo nějaký další, který
teprve
bude předložen? Rozumím tomu, že veřejnost - a chválabohu,
že tomu tak je -
je tolerantní k partnerům, kteří žijí v takovémto
vztahu. To je v pořádku, to
je dobře, ale to ještě neznamená, že
musíme přijmout legislativní úpravu, která
vytváří další
nespravedlnosti, vytváří obrovská rizika pro český stát, a o nich
bychom případně mohli hovořit ve druhém čtení. V mnoha situacích
komplikuje
situaci.
Ze všech těchto důvodů ještě jednou
opakuji navrhuji vrácení obou předloh vládě
k přepracování nebo k
novému zpracování. Děkuji.

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Slovo má paní
poslankyně Vlasta
Parkanová, připraví se paní poslankyně Zuzka
Rujbrová, potom pan poslanec Tlustý.

Poslankyně Vlasta Parkanová: Vážená paní předsedající,
kolegyně a kolegové,
nad podobným návrhem zákona již tato sněmovna
vedla několik velmi dlouhých a
myslím si, že docela zajímavých
diskusí. Vzpomínám si, že zde tehdy mimo jiné
zazněl názor, že
tento zákon je především zákonem o toleranci. Ve svých minulých
vystoupeních jsem se snažila vysvětlit, že tomu tak není. Uvedla jsem
pro to
řadu důvodů a argumentů, které v tuto chvíli by bylo
zbytečné opakovat. Podstatné
je, že jsme se tehdy
neshodli.
Až později jsem si uvědomila, že ona neshoda je
ukryta už v samotném pojetí
toho, co je a co není tolerance.
Příznivci přijetí tohoto návrhu zákona zde
minule hovořili o
toleranci jako o schopnosti tolerování všeho, co vybočuje
z
průměru a nezasahuje do práv ostatních. A protože registrované
partnerství
nikoho neomezuje v jeho právech, je jeho uzákonění
čistě tolerance, jak tvrdí
jeho příznivci. Já otevřeně přiznávám,
že takto toleranci nevnímám. Ideálem
takového způsobu uvažování je
společnost, ve které každý sleduje své zájmy,
do kterých nikomu
jinému nic není, pokud jej samotného náhodou bezprostředně
neohrožují. Takový svět ale ve skutečnosti není tolerantní, ale
lhostejný.
Pod heslem nehas, co tě nepálí nabádá člověka k
tomu, aby se staral
pouze sám o sebe, o svá práva. Vše ostatní mu
má být lhostejné. Já osobně vnímám
toleranci jinak, a to v jejím
původním slova smyslu. Po nesčetných válkách a
krveprolitích lidé
pochopili, že lidské bytosti jsou nedokonalá stvoření, která
se
mohou a zajisté se také často mýlí. V zájmu svobody vlastní a svobody
druhých
pak je ponechat těm ostatním právo na jejich
omyl.
Jádrem tolerance je přesvědčení, že předmět tolerance má
být, pokud je to jen
trochu možné, ponechán na pokoji. Tolerance
tedy není lhostejnost k názorům
či jevům, které se nás netýkají
nebo nás neomezují, ale tolerance je respekt
k tomu, co sami
považujeme za omyl. Moderní liberální pojetí tolerance často
směřuje k závěru, že každá víra je stejně dobrá, každý pohled na svět je
stejně
pravdivý, a kdokoliv to odmítá uznat, je netolerantní vůči
odlišnostem. A já
musím znovu konstatovat, že takový názor může
zastávat pouze člověk, který je
lhostejný k takovým postojům, jako
je rozpoznávání pravdy a lži, dobra a zla.
Naproti tomu ten, kdo
se pokouší hodnoty rozlišovat, může úctou lidem, se kterými
nesouhlasí, prokazovat skutečnou toleranci.
A nedá mi to,
abych v této chvíli necitovala (vyjádření?) jednoho z předkladatelů
minulého návrhu zákona o registrovaném partnerství, které bylo
publikováno poté,
co sněmovna tehdy tento návrh zamítla: Zamítnutí
návrhu ze strany lidovců
mě nepřekvapuje. Je to pro ně Sodoma a
Gomora a apokalypsa v jednom. A
podobná slova zaznívala bohužel
velmi často i z té části homosexuální komunity,
která usiluje o
přijetí nových sociálních norem v chování i v zákonech.
Je
smutnou skutečností, že mnozí zástupci organizací gayů a lesbiček bývají
často netolerantní vůči všem, kdo homosexualitu ve společenském
kontextu odmítají
vidět stejně jako oni. Netolerantní nebo málo
tolerantní lidé přirozeně stojí
i na té druhé straně této pomyslné
zdi. V tom mají příznivci návrhu zákona nepochybně
pravdu, ale
není pravdou, že hranice mezi příznivci a odpůrci tohoto zákona
je
též hranicí tolerance. To prosím velmi zdůrazňuji.
Dámy a
pánové, já chci zdůraznit, že nikterak nepochybuji o tom, že lidská
práva homosexuálů byla v minulosti velmi často pošlapávána. Diskriminace
homosexuálů,
jejich pronásledování a pranýřování je historickou
realitou, která v žádném
případě nemůže sloužit a neslouží západní
civilizaci ke cti. Za svoji sexuální
orientaci byli lidé v
minulosti často perzekvováni, zavírání do vězení nebo
dokonce
popravováni. A v pozdější době pro ně alespoň platila jiná pravidla
než pro heterosexuály. Postupem doby byly tyto relikty minulosti z
právního
řádu odstraněny. Většinová společnost tak vyšla
oprávněným požadavkům homosexuálů
na jejich zrovnoprávnění vstříc.
Dnes považují homosexuální aktivisté po většinové
společnosti
další krok a tento krok zdůvodňují dalším zrovnoprávněním jejich
postavení. Tentokrát ale nejde o odstranění nějakého diskriminačního
opatření,
ale naopak o zavedení zvláštního společenského
institutu, který má onu údajnou
diskriminaci
odstranit.
Dovolte mi malý příměr ze zcela jiné oblasti.
Například ve sportu je zcela
běžné, že se v rámci jedné disciplíny
vytvářejí různé kategorie pro sportovce
rozdílné váhy. V principu
je to jistě možné, nejedná se však o odstraňování
diskriminace,
ale je to reakce na přirozené rozdíly mezi lidmi. Uzákonění zvláštní
formy homosexuálního sňatku je svého druhu také vytvářením
speciální kategorie
manželství, a to manželství pro lidi, kterým
jejich založení brání vstoupit
do sňatku heterosexuálního. A také
v tomto případě se prostřednictvím speciálních
a dalo by se říci
skupinových práv neodstraňuje nerovnost, ale různost mezi
lidmi.
Tento přístup, který je přijatelný ve sportu, je jen těžko obhájitelný
pro uspořádání celé společnosti, která je ze své přirozenosti
různorodá a rozmanitá.
Přijetí zákona o registrovaném
partnerství jistě nikoho bezprostředně neohrozí
v jeho právech a
já rozumím důvodům, které homosexuální hnutí vedou k požadavkům
na
jeho prosazení, a s řadou těchto argumentů sympatizuji. Stabilizace
partnerských
vztahů v homosexuální komunitě je kupříkladu zjevně
chvályhodným zájmem, ale
přesto mám za to, že lidem, kteří usilují
v rámci svých omezených možností a
v rámci vlastní nedokonalosti o
společenské dobro, nemůže být existence manželství
dvou osob
stejného pohlaví lhostejná. A nejde přitom vůbec o vnucování vlastního
světa jiným. Svět je totiž jen jeden, a proto by neměl být nikdo
napadán za
to, že má starost o jeho osud.
Lidská
společnost je velmi složitým mechanismem a ten není možné dokonale
poznat
a už vůbec ne ovládat. Jakékoli zásahy do společenské
struktury jsou velmi nebezpečné,
neboť vedle požadovaných důsledků
mívají i řadu vedlejších a předem často zcela
neodhadnutelných
následků a ty se projevují v řádu desítek a často stovek let.
A z
tohoto hlediska je bezpředmětná dosavadní zahraniční zkušenost z
přijímání
obdobných zákonů. Ona totiž v tom čase o ničem
nevypovídá. Případná pozitiva
přijetí zákona o partnerském soužití
pro jednu skupinu osob by nikdy nemohla
převážit nad společenskými
riziky, která přináší rozbití tradičního - a já zdůrazňuji
výhradního - postavení manželství mezi mužem a ženou.
Já se
proto domnívám, vážené kolegyně a vážení kolegové, že bychom tento návrh
zákona i tentokrát měli odmítnout, a děkuji vám za pozornost.
(Potlesk v části
sálu.)

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Slovo má
místopředseda vlády Vladimír
Špidla a připraví se paní poslankyně
Rujbrová.

Místopředseda vlády a ministr práce a
sociálních věcí ČR Vladimír Špidla:
Vážená paní předsedající,
vážené poslankyně, vážení poslanci. Myslím, že jádro
tohoto zákona
nejlépe vystihla paní poslankyně Světlana Navarová. Jestliže reálně
existuje schopnost osob stejného pohlaví navázat erotický vztah, tak z
toho
vyplývají důsledky, které jsou obdobné důsledkům, které z
erotického vztahu
vyplývají u osob různého pohlaví. A je naprosto
v pořádku, najde-li se právní
forma, která usnadní tuto situaci,
uvážíme-li, jak obtížné je pro člověka prožít,
že má odlišnou
sociální orientaci - obvykle na to přichází mladý člověk kolem
třinácti dvanácti let - jak dlouho musí mlčet, než se svěří rodičům, jak
je
to pro něj komplikované. Myslím si, že je správné vysvětlit a
vytvořit právní
situaci, která říká, že tento stav, tato odlišnost
je sice v menšině, ale není
to odlišnost, ke které by bylo třeba
jakýmkoli způsobem přiřazovat záporné etické
znamínko.
Pokud jde o odkaz k tradicím a úctu k tradicím,
nepochybně ji mám, ale iluze,
že tradice sama o sobě znamená něco
víc než formu, je iluzí. Svět tradičních
hodnot se zhroutil v roce
1914 v době první světové války. Tehdy jeho apoštolské
veličenstvo, velmi pevně věřící císař vedl z hlediska svého postoje svůj
národ
do boje proti jinému národu a zkrat této politické elity
rozvrátil svět tradičních
hodnot.
Uvědomte si, že tento
svět je v pohybu, je nucen reagovat na hluboké změny,
které
zasahují všechny jeho struktury, všechny, žádnou nevyjímaje. Myslím si,
že je velmi dobré si uvědomit, že rodina prochází rozsáhlým
vývojem a že tento
vývoj se nezastaví. Vztahy mezi jednotlivými
lidmi v moderní společnosti se
prostě mění a je pouze přirozené a
obyčejné přijmout výzvu moderního času. Lidé,
kteří mají odlišnou
sexuální orientaci, jsou plnohodnotní lidé jako kdokoli
jiný, mají
právo na to, aby tento hluboký osobnostní rys nalezl usnadnění v
našem právním systému.
Ona debata o tradicích mi připomíná
debatu, která se odvíjela kolem 19. století,
kdy se soudilo, že
vyšší vzdělání žen rozvrátí rodinu, kdy se soudilo, že ženy
ze
zaměstnání rozvrátí rodinu, kdy se pronášelo mnoho vášnivých a
předsudečných
názorů.
Žádný z nich se nepotvrdil a
nepotvrdí se ani tento, jakkoli často bude pronášen
ve
sněmovně.
Děkuji.

Místopředsedkyně PSP Petra
Buzková: Děkuji. Slovo má paní poslankyně
Zuzka Rujbrová a
připraví se pan poslanec Vlastimil Tlustý.

Poslankyně Zuzka Rujbrová: Kolegyně a kolegové, ty z
vás, kteří vědí,
že jsem byla spolupředkladatelkou dvou
předcházejících návrhů zákona o registrovaném
partnerství, asi
překvapí, když řeknu, že se chci připojit ke kritice vlády.
Chci
kritizovat vládu za to, že návrh zákona o registrovaném partnerství nám
předložila až v době, kdy se sestavují místa na kandidátních
listinách, kdy
do voleb zbývá pár měsíců a kdy řada z nás bude
opět zvažovat svoji případnou
podporu tohoto návrhu zákona s
ohledem na svůj volební úspěch nebo volební neúspěch,
že zase
budeme poslouchat různá ale.
Vzpomínám si, že u prvního návrhu
převažovala, a to zejména z pozic klubu KDU-ČSL,
ale omlouvaná
skutečností, že bezprostředně před volbami máme daleko
důležitější
věci na práci než přijímat zákon, který se týká pouze menšiny. U
druhého návrhu ze stejných adres jsme slyšeli, že si dovedou představit
diskusi
o podobném návrhu zákona, který by ovšem musel být řešen
jinak.
Dnes však se orientujeme jinam. Zaujalo mě tvrzení pana
poslance Payna o tom,
že pokud v Evropě nás už řada států
předběhla a podobné zákony přijala, že to
bylo vyvoláno příznivým
společenským klimatem. Já stejně jako vy dostávám dopisy
a e-maily
stejného textu a s různými podpisy proti návrhu zákona o registrovaném
partnerství. Od těch, kteří proti tomuto zákonu námitky nemají,
převážně dopisy
nedostáváme.
Mám někdy pocit, že jsme
tady zavřeni příliš dlouho a že bychom se měli podívat
také do
veřejnosti, že bychom si měli připomenout, že Česká republika byla
prvním
státem v Evropě, který přestal homosexuály a lesbičky
kriminalizovat, že jsme
byli mezi prvními, kdo je přestali léčit,
a že veřejnost - a vyplývá to i z
výzkumů veřejných mínění - má
zcela jiný názor na problematiku této skupiny.
Ráda bych vám
řekla, že se mi špatně poslouchají i slova o toleranci, protože
si
nemyslím, že lidé, kteří jsou homosexuálně orientovaní, by chtěli,
abychom
je v této společnosti tolerovali. Tito lidé si přejí být s
námi rovni. Jsem
přesvědčena, že rovnost patří mezi základní
ústavní principy tohoto státu. A
v zájmu této minority, ale i v
zájmu jejich rodin, rodičů, kteří se bojí o osud
svých dětí v této
společnosti, vás prosím, abychom tento návrh zákona podpořili.
Nemyslím si, že jediným cílem a posláním manželství je založení rodiny.
Kdybychom
se postavili na tento princip, mohli bychom se začít
ptát, zda je důvod zakázat
bezdětná manželství nebo to, aby
osamělí rodiče vychovávali své děti.
Zkusme tedy nebýt
tolerantní, ale respektovat práva druhých. Děkuji vám.

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Slovo má
pan poslanec Tlustý,
připraví se pan poslanec Marek
Benda.

Poslanec Vlastimil Tlustý: Vážený
pane předsedo, vážený pane ministře,
dámy a pánové, dovolte mi,
abych i já se zapojil do této diskuse. Není mým cílem
sdělovat tu
názor poslaneckého klubu ODS přestože názor, který tu vyjádřím,
je
názorem většiny tohoto poslaneckého klubu, nicméně respektujeme názory
menšinové
a respektujeme to, že otázky tohoto typu jsou otázkami,
ve kterých (?) z poslanců
hledá odpověď na položenou otázku z
pohledu svého osobního názoru na lidství
a kulturu a méně s
ohledem na představy svých politických klubů.
Ve svém
vystoupení bych chtěl za prvé svým voličům zřetelně objasnit, proč
budu hlasovat tak, jak budu hlasovat, to znamená proti návrhu na zřízení
institutu
registrovaného partnerství. Chtěl bych, aby všichni
věděli, proč takto hlasuji,
aby si nemysleli, že to je proto, že
mám raději jednoho kolegu než druhého.
A zároveň chci zabránit
tomu, abychom si tady hráli na schovávanou a nechávali
se odvést k
náhradním tématům, o která tady vůbec nejde.
Tady se nejedná
ani o erotiku, ani o sexuální orientaci, a už vůbec ne o nějakou
toleranci. A všichni, kdo ve svých projevech zdůrazňujete, že půjde o
to, kdo
tolerantní jsme a kdo tolerantní nejsme, podvádíte nejenom
nás, ale celou veřejnost.
My jsme totiž k této orientaci
tolerantní již dlouho všichni. V tomto státě
není postihována tato
orientace, je tolerována a každý si může ve smyslu své
sexuální
orientace dělat, co chce, nikdo mu v tom nebrání.
Naše
nadcházející hlasování tedy nebude o tom, jestli něco tolerujeme nebo
netolerujeme, my to prostě dnes tolerujeme. Půjde o něco jiného.
Totiž o zřízení
institutu registrovaného partnerství, což je opět
v duchu pokrytectví nepřesný
název, který si dovolím pojmenovat
přesněji: jde o zřízení institutu homosexuálního
manželství. To je
přeci podstata tohoto návrhu. My budeme hlasovat o tom, jestli
do
naší společnosti chceme vnést nový institut, institut homosexuálního
manželství.
A já patřím k těm, kteří manželství bez přívlastků
považují za institut, který
společnost vytvořila na ochranu dětí,
na podporu jejich výchovy. A proto velmi
bedlivě poslouchám názory
těch, kteří nám se snaží vnutit myšlenku homosexuálního
manželství, a jedno z jejich názorů vím absolutně jistě: dlouhodobě
prosazovatelům
homosexuálního manželství jde o jediné: jde jim o
umožnění výchovy dětí v tomto
homosexuálním manželství. A to je
přesně ten důvod, proč nebudu podporovat jeho
vznik, protože se
nechci dožít toho, jak dva pánové vysvětlují svému synovi,
který z
nich je maminka.
Děkuji vám. (Potlesk klubu
ODS.)

Místopředsedkyně PSP Petra
Buzková: Slovo má pan poslanec Marek Benda,
připraví se pan
poslanec Petr Pleva.

Poslanec Marek Benda:
Vážená paní místopředsedkyně, dámy a pánové, musím
říci, že pan
kolega Tlustý mi část toho, co jsem chtěl říci, sebral, ale přesto
si myslím, že některé poznámky musí zaznít.
Tady běží
mimoběžná diskuse, kdy část poslanců se baví o tomto návrhu zákona
a o tom, jestli je nebo není správný, a druhá část poslanců - jeho
takzvaní
obhájci - vyprávějí o sexuální orientaci a o potřebě
tolerance společnosti k
tomu. Myslím si, že tímto způsobem se nad
zákony debatovat nedá. Zkusme debatovat
nad tím, co je předloženo,
ne nad zbožnými přáními, protože dobře víme, kam
zbožná přání
vedou.
Máme před sebou návrh, který, jak už tady upozornil pan
kolega Tlustý, fakticky
směřuje k tomu, aby se v homosexuálním
manželství vychovávaly děti. Když se
podíváte na § 11 Vztahy k
dětem, praví se tam: uzavření partnerského soužití
není překážkou
výkonu rodičovské odpovědnosti partnera vůči svému dítěti ani
překážkou svěření takového dítěte do jeho výchovy. Čímž říkáme, že toto
nemůže být posuzováno podle toho, jestli ten který z rodičů, který
má vychovávat
dítě, má doma partnera druhého pohlaví nebo téhož
pohlaví.
Myslím si, že to je strašně nebezpečný trend. Zatím tam
nejsou adopce, a buďme
si zcela jisti, že návrh na adopce přijde, a
přijde do dvou let, stejně jako přišel
ve všech ostatních zemích,
kde probíhala tvrzení o tom, že nic takového zájmem
není, a
samozřejmě návrh na adopce přišel. To je jedno první velké nebezpečí,
které návrh zákona skrývá.
Druhé nebezpečí souvisí trochu s
tím, o čem zde mluvil můj dobrý přítel Jaroslav
Zvěřina, který
mluvil o jasné sexuální orientaci, o nemožnosti toto měnit. Já
to
slýchám opakovaně od této komunity, opakovaně tvrdím, že to prostě není
pravda,
že to zcela stoprocentně není pravda, a zajímalo by mě,
jestli to pravda je,
tak proč připouštíme možnost přechodu mezi
manželstvím a homosexuálním manželstvím.
A dlouhodobě a ze všech
stran, a tady, pokud chcete uzavřít registrované partnerství,
partnerské soužití podle tohoto zákona, nesmíte být ženatý, chcete
uzavřít manželství,
nesmíte mít uzavřené partnerské soužití.
Byla-li by pravda, že homosexualita
je věc naprosto jasná, daná,
neměnná, tak přece pak se netvařme, že je možné
mezi homosexuálním
a heterosexuálním svazkem dlouhodobého charakteru volně
přecházet.
Třetí věc, která tu zazněla od pana vicepremiéra
Špidly, myslím, že velmi nekorektně,
byla ona zmínka o erotice, o
erotickém chování, o vztazích založených na tom,
že se lidé mají
rádi. To prostě nemůže být přece důvodem, abychom toto uzákonili.
Láska dvou lidí nemůže být důvodem k tomu, přijímat nějakou normu.
Upozorňuji
na to, že z hlediska této logiky není žádného důvodu
nepřijít o měsíc později
se zákonem o mnohoženství. Možná že by si
to mnoho lidí přálo, jak mi tu říká
paní kolegyně. Přesto si
myslím, že do naší tradice se to velmi nehodí, a že
není důvod
tuto tradici rozvíjet.
Opakovaně jsem upozorňoval na to, že
jsem připraven diskutovat o zákoně o registrovaném
partnerství,
pokud bude postaveno na úroveň druha a družky, to znamená jistého
vymezení vzájemného vztahu dvou lidí a zejména jejich vzájemné garance,
případně
v některých výjimečných případech i garance státu, resp.
dalších veřejnoprávních
institucí, sdělovat
informace.
Návrh, který je nám předkládán, opět staví
partnerské soužití vysoko nad vztah
druha a družky, staví ho
fakticky na úroveň manželství a fakticky má nebo může
mít, pokud
se nejedná o institut, který nebude používán, pak je nesmyslné ho
přijímat, ale pokud bude používán, tak má výrazné rozpočtové nároky.
Překvapuje
mě, že to vláda ve své důvodové zprávě nepřiznává.
Zákon předpokládá vdovské
a vdovecké důchody po registrovaném
partnerství, předpokládá různé věci ze zákona
o vojenském
zabezpečení, předpokládá společné sociální dávky a desítky dalších
věcí. Takže to není o tom, že dva lidé si mezi sebou potřebují upravit
vztah,
ale že vztahují jako mnozí v této společnosti ruku ke
společné kase a říkají:
Vy nám z té společné kasy přispějte. To si
myslím, že také není správné, a myslím
si, že představa toho, že
nadřadíme toto homosexuální manželství nebo partnerské
soužití nad
vztah druha a družky a dáme mu nadvýhody, že by to nemělo být cílem
této sněmovny.
Připojuji se k návrhu na vrácení a doporučuji
vládě, aby, je-li něco v této
sněmovně opakovaně nepřijato,
přicházelo se s jinými koncepcemi, a ne se snahou
tuto sněmovnu
časem udolat a unavit, jako se to stává v mnoha návrzích zákonů,
viz třeba zákon o referendu.
Děkuji za pozornost.
(Potlesk.)

Místopředsedkyně PSP Petra
Buzková: Slovo má pan poslanec Petr Pleva,
připraví se paní
poslankyně Miroslava Němcová.

Poslanec Petr Pleva: Vážená paní předsedající, vážený
pane ministře,
dámy a pánové, já již nebudu dlouho zdržovat,
protože většinu z toho, co jsem
chtěl říci, řekli mí
předřečníci.
Chtěl bych si jen povzdechnout nad tím, co řekl
tady na závěr pan poslanec
Benda. My jsme již dvakrát zamítli
obdobný návrh zákona, dvakrát už jsme řekli,
že nechceme, aby
tento institut, pokud bude v našem právním řádu existovat,
byl
obdobný jako institut manželský. Byl zde také dán návrh, aby, pokud se
představitelé
budou chtít vrátit do sněmovny s tímto návrhem,
uvažovali o tzv. francouzském
modelu, kde není upraveno soužití
osob stejného pohlaví, protože jsem hluboce
přesvědčen, že do
pohlaví, sexuální orientace, lásky a podobných věcí se stát
nemá
plést, že to je věc skutečně dvou lidí, ale aby byl předložen institut,
který bude někde na úrovni druh a družka bez vymezení pohlaví, s
tím, že pak
ho lze samozřejmě použít i pro osoby této sexuální
orientace, ale i pro jiné
instituce.
Dokáži si
představit instituci, kdy nějaký svobodný mládenec sdílí domácnost
se svou tetou, např. starší, aby po ní mohl dědit, ona po něm atd. Toto
je francouzský
model, který takto upravuje systém. Toto nám
předloženo nebylo, bylo nám předloženo
opět manželství, a proto
navrhuji jako podmíněný pozměňovací návrh, pokud nebude
přijat
návrh na zamítnutí, abychom vrátili tento zákon vládě k
dopracování.
Děkuji za pozornost.

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Slovo má paní
poslankyně Miroslava
Němcová.

Poslankyně Miroslava Němcová: Děkuji za slovo. Vážená
paní místopředsedkyně,
vážení členové vlády, pane předsedo
parlamentu a milé kolegyně a milí kolegové,
i já bych vás
poprosila o chvíli pozornosti, protože jsem přesvědčena, že opakující
se debata nad tímto zákonem znamená jediné: znamená to, že jde
skutečně, a mělo
by jít skutečně, o fundamentální debatu, debatu
nad tím, zda podobným návrhem
zákona dopředu neurčíme směřování,
orientaci a organizaci společnosti, a to
tak dlouho dopředu, kam
sami neumíme dohlédnout.
V mnoha příspěvcích, v minulosti i
nyní, zaznívají věty: rodina je základem
společnosti. Nikdo z nás
tuto skutečnost nezpochybňuje. Je tomu tak opravdu?
Jsme si tím
opravdu tak jisti, že rodina je základním kamenem společnosti? Nikdo
tuto skutečnost nezpochybňuje.
Já se domnívám, že tomu
tak není, protože dovolujeme v debatách podobného typu,
v návrzích
podobného typu, aby se rodina drolila. Neděláme ani v debatách, ani
v parlamentu neděláme rozpravy, které by se tak dlouho věnovaly
současným problémům
současné rodiny, jako se věnujeme debatě na
téma tohoto předloženého zákona,
na téma vztahu, který se
pokoušíme uspořádat, a to - prosím podtrhuji - na úkor
rodiny.
Věty o tom, že to není na úkor rodiny, já odmítám, protože kdybychom
skutečně brali vážně rodinu jako základ společnosti, tak bychom
vážně uvažovali,
a omlouvám se za to zjednodušení, pravděpodobně
jiným směrem. Řekli bychom:
Ano, existuje rodina jako základ
společnosti a máme zde tyto parametry: buďto
je člověk svobodný,
nebo je ženatý či vdaná, a od tohoto momentu se mohou odvozovat
rozvedení nebo vdovci nebo vdovy. A pak je zde paralelně běžící
struktura druhů
a družek.
Kdybychom mysleli, že rodina
je opravdu tím vážným základním kamenem, za který
se chceme brát,
tak řekneme: Ano, tuto strukturu nemůžeme v žádném případě zpochybnit,
a tudíž platí buď svobodný, nebo ženatý, nebo vdaná, rozvedený,
vdova nebo vdovec,
a potom bude platit skupina, tzv. třetí stupeň,
něco jako rozhodnutí se, že
chce někdo s někým žít, něco, co
bychom mohli možná nazvat i partnerským soužitím,
ale neznamenalo
by to v žádném případě partnerské soužití osob stejného pohlaví,
osob stejné nebo jiné sexuální orientace, znamenalo by to soužití osob,
které
se shodnou na daleko zásadnějších hodnotách.
Na
hodnotách, které vytvářely a vytvářejí naši společnost, a v tom se chci
velmi
silně odlišit od slov, která zde řekl pan místopředseda vlády
Špidla, který nám
rezolutně a jednoznačně sdělil, že vlastně už se
nemáme ani moc o co hádat, ani
moc o co usilovat, ani moc o co se
prát, protože svět tradičních hodnot se zbortil,
zhroutil, a my tedy
teď v jakémsi vzniklém chaosu hledáme cesty k hodnotám novým
a
vymýšlíme si, jak po těchto cestách jít. Já se domnívám, že svět, tak
jak to
řekl pan místopředseda vlády Špidla, je v pohybu. Ale ty
tradiční hodnoty se nezbortily.
Řeknu to jednoduše. Vaším
prostřednictvím, paní místopředsedkyně, si dovoluji
vzkázat panu
místopředsedovi vlády, že jestliže on se domnívá, že svět tradičních
hodnot se zbortil, tak já, když se podívám zpět do mé rodiny, tak
já mám dojem,
že nám se ten svět nezbortil. Ani mým prarodičům,
kteří zažili první světovou
válku, její začátek i její konec a
vše, co do světa přinesla tato šílená válka,
se nezměnil názor na
uspořádání jejich osobního života. Ani mým rodičům, kteří
se před
válkou narodili a válku prožili, druhou světovou válku, se nezměnilo
jejich nazírání na to, co je pro ně podstatné a důležité, co tvoří
největší
hodnotu jejich života. Právě tak se nezměnil můj pohled
člověka, který se narodil
po druhé světové válce, nezažil tyto dva
zlomy dvacátého století, na to, co
považuji pro sebe za
nejdůležitější a nejvážnější.
Omlouvám se, že jsem nemluvila k
zákonu a neprobírala jej podle jednotlivých
paragrafů. Domnívám
se, že takovéto technické nahlížení na tento zákon ani v
danou
chvíli není možné. A přestože v jedné věci budu souhlasit s panem
místopředsedou
vlády, to je v tom, že svět se pootáčí, je v
pohybu, tak já myslím, že některé
věci jsou tak konstantní a tak
si zasluhující naší úcty a vážnosti, že se připojuji
k těm, kteří
podali návrh na zamítnutí tohoto zákona. (Potlesk v pravé části
sněmovny.)

Místopředsedkyně PSP Petra
Buzková: Děkuji. Pane místopředsedo Špidlo,
paní poslankyně
Němcová vám mým prostřednictvím vzkazuje, že její žebříček hodnot
se nezbortil. Máte slovo, pravděpodobně jste se hlásil.

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR
Vladimír Špidla:
Děkuji, paní místopředsedkyně, za předání
vzkazu a dovolte mi, abych zareagoval
nebo resp. abych navázal na
jednu z úvah paní poslankyně Němcové. Ano, s lidskou
bytostí a s
lidskou osobností jsou spojeny určité přístupy a určité typy vztahů.
Jednou z nejhlubších hodnot lidského života je láska v širokém
slova smyslu.
Tato láska je většinou spojena s erotickým
přístupem, je spojena s erotikou
jako takovou. Jestliže připustíme
představu, že člověk jiné sexuální orientace
je schopen ke svému
partnerovi cítit lásku, je správné opustit šikanování, které
prozatím naše současná společnost v tomto případě používá. Je prostě
velmi obtížné,
jestliže mám k někomu skutečně hluboký vztah, a v
okamžiku, kdy se na radnici
říká ano, tak tímto jediným okamžikem
se provede celá řada právních
úkonů. Lidská kultura si tento
přístup vynutila, protože pochopila, že to je
zvláštní vztah dvou
lidí.

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková:
Promiňte, pane místopředsedo. Já
prosím o klid.

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR
Vladimír Špidla:
Já si nemyslím, že zákon, který je předložen,
je něčím, co je průlomové. On
je pouze něčím, co vychází z nového
poznání, že vztah dvou takto odlišných lidí
je stejně hodnotný
nebo podobně hodnotný jako vztah lidí, kteří jsou jinak orientováni.
To je celé, a z toho tento zákon velmi vychází a usnadňuje lidem,
kteří představují
ve společnosti menšinu, aby svoji schopnost, aby
svoji odlišnost dokázali naplnit
obyčejným lidským
způsobem.
Není to průlom, je to konstatování, velmi uměřené
konstatování daného faktu.
A schopnost hlubokého vztahu je jedna z
tradičních hodnot, schopnost hlubokého
párového vztahu je tradiční
hodnotou evropské společnosti, a myslím si, že v
tomto smyslu je
zákon spíše krokem, který uznává a rozšiřuje aplikaci této hodnoty
na tu část světa, velmi malou část světa, kde jsme si to ještě naplno
neuvědomili.

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková:
Děkuji. Slovo má pan poslanec Nájemník.
Připraví se pan
poslanec Zuna a potom pan poslanec Matulka.

Poslanec Václav Nájemník: Dámy a pánové, bylo tady
řečeno téměř vše.
Já si dovolím podívat se na náš problém trochu
jinak, z hlediska biologického
jevu, kterému se říká fylogeneze
nebo kmenový vývoj. Bude to krátké, já to strašně
zobecním.
Rodina vznikla proto, protože je způsobem, jak
vybavit každého jedince optimálně
předpoklady pro normální lidskou
existenci, pro život v lidské společnosti.
Vznikla typická lidská
sexualita, která umožňuje dlouhodobé výchovné působení.
Zvířata
mají jinou sexualitu, mají vždy nějakou říji, která trvá třeba 14 dní.
Kdežto lidská sexualita je permanentní, právě jako toto mocné
pojítko.
Dnes víme, jak vše od narození i před ním na jedince
působí, jak fatálně může
špatný a netypický vliv během vývoje
ovlivnit jedince pro celý jeho život, jeho
existenci ve
společnosti. Zejména v raných vývojových stadiích může špatný vliv
jedince zcela diskvalifikovat pro normální život, pro vytváření
normálních,
myslím z hlediska života a vývoje druhu, dispozic.
Dispozic například pro toleranci,
pro nesobectví, pro lásku, pro
schopnost uznávat druhého, dejme tomu může ovlivnit
dispozice pro
zločinnost, pohrdání okolím. Láska odvozená od této biologické
sexuality může překonávat i handicapy, takže může vysvětlit i třeba
bezdětná
manželství.
Teprve roku 1973 Lorenz a Tinbergen
dostali Nobelovu cenu za poznání základů
vzniku lidského chování.
Zdá se, že tyto poznatky se především frekventují v
odborné
veřejnosti a bohužel ne třeba mezi námi. Já se připojuji na základě
toho, co jsem řekl, a dalo by se o tom mluvit dlouho, k těm, kteří, a
protože
jsem tolerantní, by chtěli vrátit tento zákon k
přepracování. Děkuji.

Místopředsedkyně PSP Petra
Buzková: Pan poslanec Zuna.

Poslanec Milan Zuna: Vážená paní předsedající, vážená
vládo, vážené
kolegyně a kolegové, problematika, kterou tady
řešíme, již ve sněmovně byla
třikrát. Jsem hluboce přesvědčen o
tom, že každý z nás je natolik gramotný,
že si dokázal předlohu
zákona přečíst, utvořit si vlastní úsudek, a pochybuji
o tom, že
by řečníci, kteří se zde střídají, dokázali změnit názor ctěné sněmovny.
Jsem hluboce přesvědčen o tom, že každý z nás, jak tu sedíme, je
přesvědčen
o tom. jakým způsobem bude hlasovat. Proto bych si
dovolil poprosit o zdrženlivost
v dalších vystoupeních. Přál bych
si, abychom co nejdříve mohli hlasovat a abychom
stejnou
iniciativu mohli věnovat dalším zákonům, které považuji za důležitější.
Děkuji. (Potlesk.)

Místopředsedkyně PSP Petra
Buzková: Pane poslanče, máte naději být vyslyšen,
protože jste
předposlední přihlášený. Pan poslanec Dalibor Matulka.

Poslanec Dalibor Matulka: Já se pokusím Milanu Zunovi
vyhovět, pokusím
se o to, být co nejzdrženlivější. Musím říci, že
má rodina se ani nezhroutí
a ani nerozdrolí, jestli bude tento
zákon přijat nebo nepřijat, protože já nevím,
proč by se mé rodiny
mělo týkat, když si nějací dva chlapi a nebo dvě ženské
zaregistrují ve vedlejším baráku nebo v tomtéž baráku své partnerské
soužití.
Na mou rodinu a na její tradiční hodnoty mají vliv
úplně jiné záležitosti než
to, co dělá nějaká sexuální menšina. Z
tohoto důvodu bych řekl, že je mi to lhostejné,
ale kdybych pro
tento zákon nehlasoval, opravdu bych si připadal jako netolerantní.
Právě lhostejnost k osudům této menšiny a k tomu, jestli se trápí
nebo netrápí
tím, že žijí v odlišném právním režimu, je podle mého
názoru lhostejnost, o které
možná mluvila paní kolegyně Parkanová, i
když úplně z opačného úhlu. Lhostejnost
k osudu menšinových
spoluobčanů je pro mne lhostejnost, která mně vadí, a nechci
být
lhostejný. Mám starost i o ně a mé rodiny se to opravdu, ale opravdu
netýká.
Ale já jsem se přihlásil kvůli tomu, abych se zamyslel pár
slovy o tom, co
tady úplně v úvodu řekl pan poslanec Cyril
Svoboda, který nám tady sděloval
čísla určitých petic. Každý z nás
jsme dostali e-mailů a možná dopisů, víme,
co v nich je. To je
normální lobbismus, na který jsme zvyklí. Mně lobbismus
celkem
nevadí, vadí mi na něm většinou jedna věc, že mi to sděluje informace,
které vím už dávno, protože většina těchto dopisů, co dostáváme,
směřuje k debatám
již dávno proběhlým. Ale tady jsem si musel
klást otázku, proč komu vadí něco
na tom, že by měl být přijat
tento zákon. Proč? Protože já jsem opravdu přesvědčen
o správnosti
toho, že svoboda jednoho končí tam, kde nabourává svobodu druhého,
a tady si opravdu myslím, že moji svobodu nenabourává nikterak, jestliže
si
dva chlapi nebo dvě ženské zaregistrují partnerské
soužití.
Přemýšlel jsem o tom a teď prosím především kolegy z
KDU-ČSL, aby to nebrali
osobně. Dopustím se určité spekulace.
Podívejte se, jakou mají naši homosexuální
spoluobčané doposud pro
ně jakž takž přirozenou volbu. Žít v heterosexuálním
světě,
vstupovat do manželství, protože nic jiného není, tvářit se
heterosexuálně
a žít heterosexuálně pro ně přijatelné není. Proto
mají přirozenou touhu vyhledávat
společnost sobě rovnou, to
znamená společnost lidí stejného pohlaví a pokud
možno k trvalému
soužití. Znovu říkám, neberte to prosím, kolegové, jako invektivu,
ale zatím jedinou regulérní a pro ně jakž takž stravitelnou formu
nabízela církev,
která nabízí řeholní a celibátní způsob života.
Pak chápu petici nikoliv od
křesťansky orientovaných občanů, ale
od biskupů církevních, o které jsem se
dozvěděl ze sdělovacích
prostředků, že ano, tady možná je nějaký zájem, protože
řeholní
řády tvoří i majetkové církevní struktury a tam může nastat nějaké
ohrožení.
Tím, že jedněm se povolí jiný model chování, může to
ohrozit tento model. Říkám,
je to má spekulace, možná se pletu, i
když si nemyslím, že až tak moc. Ale pro
mne a domnívám se, že pro
spoustu ostatních je skutečně tento zákon otázkou
ne toho, jestli
se ohrozí nebo neohrozí rodina, ale otázkou toho, jestli jsme
nebo
nejsme tolerantní. To je vše.

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Další
přihlášku do rozpravy
nemám. Končím sloučenou obecnou rozpravu.
Udílím slovo panu ministrovi k přednesení
závěrečného
slova.

Ministr spravedlnosti ČR Jaroslav
Bureš: Vážená paní předsedající, vážené
paní poslankyně,
vážení páni poslanci, patrně bych musel být označen za šíleného
ministra, kdybych si myslel, že svým závěrečným slovem mohu cokoliv
změnit na
vašem přesvědčení. Slova, která nemají ambici a
schopnost změnit názor, ani
snad nemají být pronášena. Byla by to
jenom slova, slova a slova.
Já jsem zejména ocenil poctivé
vystoupení paní poslankyně Němcové a vřele s
ním souhlasím v tom,
že debata jasně ukázala, že nejde ani tak o technické vlastnosti
jednotlivých ustanovení, ale že debata se skutečně soustřeďuje k tomu,
do jaké
míry poslanci zasedající v této sněmovně jsou obrazem
názorového spektra této
společnosti a různého vidění světa, které
je nepochybně pro naši společnost
normální a nepochybně je i
žádoucí. Neměl jsem žádnou ambici představovat si,
že zde uslyším
něco jiného než výraz těchto názorových rozdílů. A byl bych proto
zpozdilý, kdybych teď chtěl usilovat o to, co je nemožné, překonávat
tyto názorové
rozdíly nějakým skvělým a k nezdaru předem
odsouzeným závěrečným slovem. Ale
přece jenom mi dovolte alespoň
tři nebo čtyři poznámky věcné.
Já bych souhlasil s panem
poslancem Svobodou, že skutečně nepřijetím tohoto
zákona se
nedopustí Česká republika ničeho z hlediska ústavního pořádku. Ale
tento zákon přece není předkládán s argumentací, že to musíme udělat!
Jde o
to, jestli to udělat chceme. Udělat to rozhodně nemusíme, a
nebude-li tento
zákon přijat, tak samozřejmě platí, že jsme tzv.
ústavní. Ale takhle přece otázka
nestojí. Otázka stojí, jestli tu
je všeobecná vůle k přijetí takového zákona.
Proč koncepce
nenabízí obdobné právní možnosti, jak řekl pan poslanec Benda,
druhovi a družce. Já si nemyslím, že by bylo dobré pro muže a ženu,
kteří mají
k dispozici tradiční a hodnotově pevně zakotvený
institut manželství, nabízet
něco jiného v podobě manželství druhé
kategorie alias čert druhé kategorie z
Dalskabátů, hříšná ves.
Mýlí se pan poslanec Benda, když se obává v tomto zákoně
zakotvení
stejných pozic ve vztahu k rodičovství, jako vyplývají ze zákona o
rodině. Zmíněné ustanovení, které citoval, říká jenom tolik, že
okolnost, že
někdo žije v partnerském soužití, nebrání tomu, aby
ten, komu bylo svěřeno do
výchovy dítě, v jeho výchově pokračoval.
Ale je pravdou, a to je třeba si poctivě
přiznat, že ve všech
státech, které přistoupily k té či oné právní formě - my
tomu
říkáme, a to mě trochu mrzí, tady zaznělo asi stokrát registrované
partnerství,
to bych si skoro musel myslet, že tuto předlohu si
nikdo z řečníků nepřečetl,
protože ona není o registrovaném
partnerství, to jsou předlohy předcházející,
ale to považuji za
přirozené - které se touto cestou vydaly, to směřuje jednoduše
řečeno k tomu, že se postupně právně prosazuje tzv. nezrušitelné
osvojení na
úrovni obdobné tomuto institutu podle zákona o rodině.
Ale pozor! Nechť není
dávána za příklad Francie. Před třemi týdny
při rozdílné právní úpravě Francie
prorazila bariéru a je v právní
moci rozhodnutí o nezrušitelném osvojení tří
dětí dvěma ženami,
které žijí v něčem, čemu říkáme partnerské soužití. Čili
bez
rigidní úpravy právní došla francouzská justice k názoru, že stávající
právní
úprava takové řešení umožňuje.
Poznámka úplně
poslední a závěrečná bez ambice, aby byla tečkou za mými slovy.
Možná se mýlím, ale já si nemyslím, že je správné užívat pojmu
tolerance.
Tolerance v mém pojetí, v mém chápání zahrnuje jistou
převahu toho, kdo hovoří
o potřebě tolerovat ve vztahu k tomu
druhému, který má být podle rozhodnutí,
kdo chce tolerovat,
tolerován. Já si spíš myslím, že je regulérní hovořit o
tom,
jestli chceme respektovat určitou okolnost, nebo ji nechceme
respektovat.
Výsledky debaty ve sněmovně jsou v tomto směru
určitým vodítkem.
Děkuji vám za pozornost.

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Ještě než
dám slovo paní
zpravodajce Navarové, uvádím, že v tuto chvíli již
projednáváme opět bod 78
schváleného pořadu schůze, kterým je
sněmovní tisk 1075. Prosím paní zpravodajku
o případné závěrečné
slovo a poté o přednesení návrhů, o kterých budeme
hlasovat.

Poslankyně Světlana Navarová: Vážená paní
předsedající, milé kolegyně,
kolegové, ctěná vládo, já bych chtěla
na závěr pouze konstatovat, že v rozpravě
vystoupilo celkem 15
poslanců a poslankyň. Nejprve zazněl návrh na zamítnutí,
k němuž
se připojili tři kolegové, posléze návrh na vrácení k dopracování, k
němuž se připojili čtyři kolegové. Pak je zde návrh organizačního
výboru na
přikázání k projednání ústavně právnímu výboru. O těchto
návrzích můžeme nyní
hlasovat.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Budeme nejprve
hlasovat o návrhu
na zamítnutí, protože návrh na vrácení
předloženého návrhu k dopracování
byl předložen jako návrh
podmíněný. Já vás na žádost z pléna odhlašuji a prosím
o novou
registraci.
O návrhu na zamítnutí rozhodneme v
hlasování
pořadové číslo
239 , které
zahajuji, a ptám se, kdo je pro tento návrh.
Kdo je proti tomuto návrhu?
Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo
239 tento
návrh nebyl přijat, když ze 163 přítomných se 77
vyslovilo pro a 69
proti.
Budeme hlasovat o návrhu na vrácení předloženého návrhu
navrhovateli k dopracování.
Zahajuji hlasování pořadové číslo
240 a ptám se, kdo je pro tento návrh.
Kdo je proti
tomuto návrhu?
Konstatuji, že v hlasování pořadové
číslo
240 tento návrh byl přijat, když ze 166
přítomných se pro
něj vyslovilo 85 a 60 bylo proti.
Já počkám několik okamžiků a pak budeme
pokračovat.
Tím končím tento bod, který byl vrácen vládě k
dopracování. Vyhlašuji přestávku
do 14 hodin.
Kolegové a
kolegyně, právě jsem se dopustila chyby. Doufám, že se mi podaří
vás ještě přilákat do Poslanecké sněmovny. Omlouvám se. Projednávali
jsme dva
zákony ve sloučené rozpravě a já jsem zapomněla dát
hlasovat o druhém zákonu
(bod 79). Slovo má pan ministr
Bureš.

Ministr spravedlnosti ČR Jaroslav
Bureš: Vážená paní předsedající, paní
poslankyně, páni
poslanci, je-li první ze zákonů, který je klíčový, vrácen vládě
k
přepracování, beru druhý zpět z pořadu jednání této
sněmovny.

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková:
Pan ministr tento návrh vzal zpět.
V tuto chvíli mohu
vyhlásit polední přestávku. Budeme pokračovat ve 14 hodin,
a to
zákony ve třetím čtení.

Originální
verze dokumentu

|